RAKENNUSTIETOJEN TÄYDENTÄMINEN JA EHEYTTÄMINEN – KIINTEISTÖVEROPROJEKTI

VALTUUSTOALOITE Mikkeli 10.10.2016
RAKENNUSTIETOJEN TÄYDENTÄMINEN JA EHEYTTÄMINEN

– KIINTEISTÖVEROPROJEKTI

Useista eri syistä johtuen Mikkelin kaupungissa on jäänyt kiinteistöveron ulkopuolelle huomattava määrä rakennusmassaa, joka ei sisälly minkään viranomaistahon rekisteritietoihin. Rekisteritietojen puutteiden ja virheiden seurauksena jopa yli 20% Mikkelin vuosittaisista kiinteistöverotuloista saattaa jäädä perimättä.

Rekisteritietojen puutteellisuuden vuoksi kiinteistön omistajat – niin yksityiset kuin yrityksetkin – ovat eriarvoisessa asemassa verotuksen suhteen. Jotta kiinteistön omistajien verokohtelu saadaan tasapuoliseksi, on Mikkelin kaupungin aloitettava välittömästi kiinteistöveroprojekti. Kiinteistöveropohjan laajenemisella paine korottaa kaupungin kiinteistöveroprosenttia entisestään vähenee.

Heinolan kaupungissa toteutettiin projekti (v 2012 – 2016) lähettämällä kiinteistön omistajille tiedot projektista ja ohjeistus rakennustietojen ilmoituslomakkeen palauttamisesta. Lisäksi kaupunki lupasi auttaa tietojen täydentämisessä. Lomakkeen palautti 83% kiinteistön omistajista. Viiden vuoden aikana Heinolan kaupungin tuloihin tuli yli miljoona euroa kiinteistöverotuloa lisää.

Jämsän kaupungissa on valmistumassa FCG:n suorittama kiinteistöveroprojekti, jonka elokuisen väliraportin mukaan Jämsän kiinteistöveroihin on tulossa lisää jopa 20 – 25%, sillä aineistoanalyysin perusteella kaupungin rekisteristä puuttuu vähintään 25 000 rakennusta. Myös verottajan tiedoista puuttui 43% kokonaiskerrosneliöitä.

Rekisteritietojen eheyttämistä ovat jo alkaneet toteuttaa tai toteuttaneet em. kaupunkien lisäksi mm. Asikkala, Hämeenlinna, Salo, Keuruu, Masku ja Kangasniemi.

Kuntaliitto lähettää kunnille ohjeistuksia 15.11.2016 kirjelmässään.

Etelä-Savon maakuntaliiton toteuttama (24.11.2015-31.12.2016) KUTITA -hanke ( Kuntien kiinteistötietojen tarkistushanke) tarkoituksenaan luoda toimintamalli ja ohjeistus Etelä-Savon kunnille rakennustietoja sisältävien rekisterien tarkistukseksi ja ylläpitämiseksi valmistuu lähiaikoina.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että Mikkelin kaupunki aloittaa välittömästi kiinteistöveroprojektin, jossa verovelvollinen vapaaehtoisesti ilmoittaa kaikki yli 5 m2 rakennukset ja rakennelmat Verohallinnolle ja kaupunki puolestaan opastaa tietojen tallentamisessa digitaalisesti. Samalla myös rakennusvalvonnan työ tehostuu entisestään, kun tiedetään kuinka paljon rakennusoikeutta kohteessa on käytetty ja paljonko sitä on jäljellä.

Anne Korhola ja PerusS valtuustoryhmä