Soteuudistus on meidän kaikkien asia

Hyvä ja osaava johtaminen on avainasia hyviin ja toimiviin palveluihin. Hoitohenkilöstön viihtyvyyteen ja pysyvyyteen se vaikuttaa suorasti. Henkilöstön osaamista ja mukaanottoa ei voi sivuuttaa. Myös henkilöstöä pelottaa tulevaisuus, että miten oma työpaikka ja osaaminen säilyy. Kysymyksiä herättää myös, että miten paljon muutoksia tulee taas. Työn kuormittavuus on jatkuvaa, paikataan poissaoloja, siirrellään paikasta toiseen ja meitä ei ole tarpeeksi. Lisääkään hoitajia ei saada, jos palkkausta ei nosteta vaativuuden mukaan ihmisläheisessä työssä. Kaikista ei edes ole tähän työhön juuri kuormittavuuden takia. Laadukkaan hoidon onnistumiseen tarvitaan motivoitunutta ja koulutettua ammattikuntaa.

Nuorista hoitajista jopa 70 % ei näe itseään tulevaisuudessa tässä työssä. Siksi palkan lisäksi jo työolojen parantaminen on tärkeää, hoitajien ottaminen aidosti mukaan. Ylhäältä sanelu ei toimi tänä päivänä enää, sen näkee jo nyt hoitajien vaihtuvuudessa. Hoitaja voi lähteä ja nykypäivänä ei enää saa tilallekaan uutta tekijää vaan työnhakua joutuu uudistamaan. Tätä voi miettiä, mistä johtuu. Ennen hoitajalle sanottiin, että uusia tulee. Enää ei tule. Hoitajat ovat isoin voimavara uudella hyvinvointialueella. Paheneva hoitajapula on totta. Hoitoalan veto- ja pitovoimaa tulee kasvattaa. Voidaan aloittaa valitsemalla osaava ja välittävä hoitotyönjohtaja, jolla on hoitolan koulutus. Soveltuvuustestin kautta valinnat johtajistolle. Lähiesimiehiä ei pidä unohtaa, he ovat hoitajan lähellä tukena ja läsnäolollaan lisäävät motivaatiota kuunnellen ja tekevät hallinnon työt, jotta henkilöstö voi keskittyä perustyöhön. Heidän roolinsa on tärkeä, johtajien ei pidä sitä unohtaa. On tärkeää, että uudistus onnistuu. Valitettavasti luottamushenkilöille ei soveltuvuustestiä voida tehdä. Sen asian ratkaisee äänestäjät.

Jos henkilöstöä ei osallistuteta, koko soteuudistus menee nurin. Soteuudistus ei ole pelkkää hallinnon osaamista. Ei voi hoitajia siirrellä shakkinappulan tavoin, vaan tulee ottaa aidosti mukaan uudistukseen valitsemalla henkilöstöjaostoon myös henkilöstön edustaja. Onko muuten mitään kyselyä tehty henkilöstölle uudistuksesta? Tämä on iso voimavara ja on syytä saada pysymään työssään. Ammattitaitoisesta henkilöstöstä ei tule tinkiä, vaan pidettävä heistä kiinni. Vastaus ei ole ottaa muualta ”hoitajia”, jotka tulevat matalalla palkalla meille hoiva-avustajiksi ja polkevat ammattitaitoisen suomalaisen hoitajan palkan minimiin, ja osaava hoitaja kokemuslisällä on katoava luonnonvara sen jälkeen.

Tulevaisuuden sote-palvelut tarvitsevat parempaa johtamista ja työvoiman kohdentamista pitäen huolta riittävistä resursseista. Jos hoitaja kaatuu työtaakan alle, hän jää sairaslomalle tai lähtee.

Uskotaan parempaan tulevaisuuteen, tuetaan toisiamme, ei pelata poliittista peliä vaan aidosti yhdessä muutetaan asioita niin, että me kaikki voimme hyvin. Sinä, minä, naapurin mummo ja pappa vähän kauempaakin.

24.2.2022

Tanja Hartonen

Psykiatrinen sairaanhoitaja (AMK)

Kaupungin valtuutettu